Utbränning på jobbet

För varje år som går blir fler och fler utbrända på jobbet och går in i väggen. I början av februari 2017 var över 36,000 personer i Sverige sjukskrivna på grund av svår stress. För 10 år sedan var endast 6,000 personer sjukskrivna för samma sak. En förklaring till detta kan vara att allt fler personer är stressade på jobbet, med för mycket arbetsuppgifter och för lite tid på sig. De som sedan blir sjukskrivna tvingas snabbt tillbaka till arbete.

Tecken på att du är utbränd

Självklart känner du dig bäst själv. När kropp och sinne säger ifrån att något inte är som det bör vara. Men ibland kan det ändå vara svårt att veta om man är utbränd eller kanske endast lite tröttare än vanligt. Det finns många tecken på att man kan vara utbränd och det varierar från person till person. Men här kommer ett par tecken, som kan vara bra att veta om. Och om du känner igen dig i en eller flera, kan det vara en klok idé att känna efter och tänka på om det kanske är dags att dra i nödbromsen, innan det är för sent. Det är vanligt att personer som är utbrända delvis tappar minnet, det kan röra sig om att de glömmer av saker som de ska göra på jobbet, till exempelvis möten, eller att de har en deadline.

Fysisk trötthet – det kan kännas jobbigare och jobbigare att ens orka gå till och från jobbet och tar helt enkelt stopp. Psykisk trötthet – det sociala livet tar stryk. Efter arbetsdagen orkar du inte längre träffa vänner, träna eller hålla på med din hobby. Sömnen blir lidande trots att du ständigt är trött. Oavsett om du sovit 4 eller 8 timmar känner du dig lika trött ändå. Känslig för ljud, ljus och beröring. Många som är utbrända kan uppleva ljud, ljus och beröring som väldigt påfrestande och störande.

Berätta för chefen

Det kan upplevas som väldigt jobbigt och påfrestande att faktiskt berätta för sin chef hur man känner sig och att man behöver sjukskrivas. För många innebär detta att de inte vågar säga till, utan jobbar på och blir än mer utbrända. Ett tips är att berätta för någon du litar på, en familjemedlem, en vän eller en nära kollega. Den personen kan då hjälpa dig att sätta ord på dina känslor och tankar, vilket kan underlätta när du ska förklara för din chef hur du mår. Dessa personer kan även fungera som ett stöd, vilket kan vara en betryggande tanke att ha med sig. Dessutom är det viktigt att förstå att du inte behöver förklara varför du mår som du mår, utan det räcker att berätta hur du mår. Det är inte ditt fel att du mår dåligt, och det är inte heller din uppgift att hitta en lämplig person som ska hantera dina arbetsuppgifter under tiden som du är sjukskriven, då detta kan bli ännu ett stresspåslag för dig. Det är arbetsgivaren som får i uppdrag att delegera dina uppgifter till någon annan.