Blogg

Träning för ett bättre självförtroende på jobbet

Alla vi människor stöter någon gång i livet på vissa saker som känns omöjliga att göra. Det kan bli en källa till stor stress om vi upplever den svårigheten i vårt arbete. En utav de vanligaste orsakerna till att vi människor inte når det vi drömmer om, eller vill åstadkomma är oftast rädslan för att misslyckas. Sällan är vägen rak för de mest framgångsrika personerna runt omkring oss, men dem delar nästan alltid en gemensam uppfattning om sin framgång. Att aldrig låta sig skrämmas av rädslan utav att misslyckas. Ett starkt självförtroende är ett bra recept på lösningen.

Man kan tro att allt sitter i huvudet, och oftast är det så, men att vara rak i ryggen är en bra början. Människor går och sitter med en rak hållning uppfattas mer ofta som mer säker sin sak, trots att dom själva inte upplever det. Det finns också en tydlig koppling mellan attraktion hos en människa och en stolt, rak hållning i kroppen.

Värdesätt dig själv

Man är alltid nybörjare på sitt jobb någon gång, och det viktigaste då är att man vågar fråga om hjälp. Har man vissa svårigheter att utföra en uppgift är det bästa att lära sig ifrån någon som kan. Inte nog med att man blir duktigare på sitt jobb, man utvecklas också vilket är viktigt för självförtroendet. Precis som när vi lär oss en ny sak. Att läsa böcker är ett bra exempel på detta. Testa att läs böcker som angränsar till ditt arbetsområde! Kunskap är makt.

Tillbaka till utseendet så är det även viktigt för självförtroendet att man ser att ta väl hand om sin kropp. Det kan innebära allt från att träna regelbundet, till att man alltid rakar sig på morgonen, eller har på sin favoritparfym på sig. Lyssna på din kropp, och omge dig kring det som gör att du mår bra.

Våga tro på din egen förmåga till ditt arbete. En dag fick du faktiskt det jobb du just nu har eftersom din chef ansåg att du var den som hade mest kompetens för jobbet. Det är viktigt att påminna sig själv ibland, genom att ge sig en mental klapp på axeln.

Testa att försöka bryta en dålig ovana, eller lägga till en ny bra vana. Den behöver inte vara komplicerad eller stor. Att lära sig dricka tillräckligt med vatten är en bra sådan, som vi ofta slarvar med. Dricker man tillräckligt mycket vatten i en månad, har vi lärt oss en ny vana enligt life.

Det negativa förhållningssättet

Negativa tankar föder och göder negativt förhållningssätt. Intalar vi oss själva eller andra att man bara ser hinder inför ett problem, tar det längre tid och kommer bli svårare att se lösningen bland dimman. Hur kan vi? Är ett bra sätt att angripa både problem på arbete, men även hos sig själv. Tillåt dig själv att var kreativ och att alla idéer som inte är “negativa” är trots allt bra idéer, även om de inte är lösningen på problemet. Så våga testa mer!

© 2020 Bortom Ekorrhjulet