Tips för en stressfri vardag

I en tid då psykisk ohälsa och utbrändhet ökar är det viktigare än någonsin att tillåta sig att varva ner. Att se signalerna på stress tidigt kan vara avgörande för människors framtida mående. Små förändringar i vardagen leder till ökat välbefinnande och lägre stressnivåer – det gäller bara att våga ta första steget.

Vila, avsätta tid och stänga av

Att avsätta tid eller schemalägga egentid är människan ofta dålig på. Samtidigt är det en otroligt viktig investering om man vill skapa förutsättningar för ett liv i balans. Det behöver inte handla om långa stunder. Är tiden knapp – börja med 5-10 minuter. Under dessa minuter handlar det bara om att finnas och andas. Det kan kännas märkligt först, men med övning blir det efter ett tag en självklarhet i vardagen.

Även vila är något som glöms bort. Vikten av att lyssna på kroppen och sova en hel natt eller vila en stund när kroppen (och hjärnan!) behöver det är stor om man vill må bra. Ofta väljer man en kaffe eller kanske en energidryck istället och pressar ännu hårdare. Egentligen vet de flesta att det är ohållbart att aldrig stanna upp, reflektera, vila och inte göra något alls. Men samhället och det ständiga informationsflöde vi idag utsätts för säger något annat, så det krävs väldigt aktiva val för att våga stänga av, säga nej och lyssna på sin kropp.

Människan är ständigt uppkopplad och ständigt beredd. Forskning säger att hjärnan egentligen inte alls är gjord för att klara av allt det den utsätts för i det moderna samhället. Så vila och avkoppling bör även innebära avstängda telefoner, datorer o.s.v. Har man dem på så kommer hjärnan vara beredd på att något ska hända. Då kan den inte koppla av och läget av total avkoppling kommer inte infinna sig.

Rörelse och lycka

Rörelse – att medvetet röra sig, få snabbare andning och svettas. Har man någon gång gjort det (och det har ju de flesta!) så vet man att det ofta innebär en tillfredsställande känsla (i alla fall efteråt). Och även här talar forskningen ett klart språk – att röra på sig regelbundet är oerhört bra för vår mentala hälsa och det minskar stress.

Lycka är ett ord som kanske delvis bidrar till ökad stress – man lär sig tidigt att man ska “söka lyckan”. Bilden som målas upp är någon slags konstant euforisk känsla. En bild som faktiskt inte alls stämmer in på hur livet är – ibland upp och ibland ner och ganska ofta mittemellan. Så sökandet av lycka som ett allmäntillstånd ger nog många människor raka motsatsen – stress och nedstämdhet eller t.o.m. depression och psykisk ohälsa. Det man borde sträva efter är de små stunderna av lycka. Att försöka hitta detaljerna i vardagen som får en att känna glädje eller harmoni. Det är inte alltid lätt när man matats med en bild – att våga tänka annorlunda, att öva på att omdefiniera ordet lycka. Men stressen sökandet kan ge kan med enkla medel ersättas av glädjen i det man faktiskt redan har, vilket naturligtvis gör under för stressnivåerna. Övning ger färdighet, som det så bekant heter.