Blogg

Livskvalitet

Livskvalitet är ett ord som är väldigt svårt och definiera då det är väldigt individuellt. I grund och botten handlar det om saker som får en att må bra. Dock måste man gå till sig själv och verkligen känna efter vad som är viktigt. Har man ett väldigt stressigt liv kan det handla om att hitta vägar till att varva ner och ta det lugnt. Kanske är det en yogalektion på morgonen som ger både en bra start på dagen och kan vara till hjälp under resten av dagen.

Är man däremot van att alltid vara runt andra människor och anpassar allt från vad man äter till vilken film man ser kan det vara livskvalitet att få vara ensam en stund. Då kan man äta det man vill, titta på en film ensam och bara lägga fokus på sig själv. Njuta av livskvalitet kan för många handla om att ge sig ut i naturen och hämta energi. Ensam eller tillsammans med andra. Ut i skogen, upp på fjället eller vad man kan tänkas uppskatta. Livskvalitet handlar om att göra livet bättre, sätta guldkant på vardagen och se till att ta vara på de härliga stunderna. På så sätt kan man göra dagarna lite bättre. Ibland kan det vara aktiviteter som är helt gratis och andra gånger kan det handla om att resa bort och bara ta till vara på stunden. Inte stressa hela tiden och verkligen ha fokus på att må riktigt bra. Ta hand om hälsan både fysiskt och psykiskt, på så sätt utvecklar man ett hälsosamt mående.

Vikten av motion

Motion är väldigt viktigt för att människan ska må bra. När man rör på sig frigörs många ämnen i kroppen och man mår psykiskt bättre. En promenad om dagen kan minska stress och höja humöret på de flesta personer. Förutom de psykiska effekterna finns det många fysiska positiva effekter när man motionerar. Till att börja med så motverkar det risken för att bli överviktig. Är man överviktig får kroppen jobba hårdare och på sikt riskerar man att få många följdsjukdomar som hjärtproblem och diabetes.

Genom att hålla kroppen stark är det mindre risk för skador, kroppen ska orka med och bära upp människan hela dagen lång varför man bör ta hand om den på bästa sätt. Genom att öka på sin kondition så ser man till att hjärtat slipper arbeta så hårt och det blir lättare och orka med att gå i trappor och allt annat i vardagen.

Har man inte tränat på ett tag är det bra och starta försiktigt, kanske genom korta promenader eller på annat sätt ta det bit för bit. Allt eftersom kommer man att känna att det blir allt lättare att orka med och man kan börja utmana sig själv allt mer. Låt det ta den tid det tar och utvecklas i din egen takt. Ingen annan kan berätta hur snabbt det borde gå och exakt vad du känner, alla människor är unika och det behöver respekteras. Lyssna på kroppen i varje aktivitet.

© 2019 Bortom Ekorrhjulet